ybargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره احادیث علم و دانش

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

خداوند انسان را آفریده و از یک طرف به او توانایی تعقّل واندیشیدن را داده و از طرف دیگر انگیزه ها و اسباب خواسته های نفسانی و حیوانی را در اختیارش قرار داده است. وبه همین خاطر دو نیروی درونی عقلانی و خیر خواهی، نفسانی و شرارت، هر یک او را به طرف خویش می کشانند. ودر همین ارتباط است که اسلام به نقش و منزلت علم در جهت تقویت جنبۀ عقلانی وخیرخواهی انسان اشاره نموده ومی فرماید:(تنها آگاهان و دانشمندانند که براستی از خداوند می ترسند ) -«فاطر:28» بدین معنی که تنها عالمان و آگاهانی که به مقام و منزلت خداوند آگاهی راستینی دارند، هراس ( انحراف از دین او را) در دل دارند. زیرا آگاهی حقیقی خشیّت را در پی دارد.قرآن در حرمت نهادن به علم و علما و بلندی بخشیدن منزلت صاحبان علم و اندیشه پیشگام و پرچمدار همۀ کتابهای ادیان آسمانی است.همچنین خداوند متعال در جای دیگر می فرماید: (بگو: آیا آنهایی که می دانند و آنهایی که نمی دانند مساویند؟ این تنها اندیشمندانند که متذکر می شوند) «زمر:9»اسلام رفتن به دنبال کسب علم ودانش را یکی از واجبات به شمار می آورد، و اوّلین آیاتی از قرآن که نازل شده اند با «خواندن و قلم و علم» آغاز شده است.احادیث نبوی همۀ آیات قرآنی را که به جایگاه علم و منزلت علما مربوط می شود مورد تأکید قرار میدهند. از رسول خداصلی الله علیه وسلم روایت شده است: ( چنانچه خداوند به کسی ارادۀ خیر داشته باشد او را در دین آگاه می سازد.) «رواه البخاری و مسلم»(1037)و از ابوهریره روایت شده است که: (هرگاه عمر انسان خاتمه پیدا نماید، کار وعمل او بجز در سه مورد پایان می پذیرد: یکی صدقه واحسانی که ادامه پیدا کند ، دوم : علمی که مورد استفاده قرار بگیرد، سوم: فرزند پاک وپرهیزگاری که برای او دعای خیر بنماید).« رواه مسلم»(1631)یکی از ویژگیهای علم و دانش دوام و ماندگاری منافع آن است. و اجر و پاداش آن هم حتی پس از مرگ برای انسان همچنان ادامه پیدا خواهد نمود. حافظ المنذری می گوید: ( کسی که علم سودمندی را به دیگری می آموزد و نسخه برداری می نماید پاداش خود و پاداش همه کسانی که آن را می آموزند یا نسخه برداری می کنند و آنهایی که به آن پس ازاو عمل می کنند، تا زمانی که آن علم باقی می ماند و به آن عمل می شود، پاداش نویسنده و نقل کنندۀ آن باقی خواهد ماند. همچنین کسانی که چیزهای غیرمفید را می نگارند و به طرق مختلف آن را در اختیار مردم قرار می دهند، گناه آن و گناه کسانی که آن را می خوانند ونسخه برداری می کنند و پس از او به آن عمل می نمایند، تا زمانی که آن دانش و وسیله زیانبار و عمل به آن وجود داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد). « المنتقی من الترغیب والترهیب ج1 ص125».اما منزلت وجایگاه علم در نزد بزرگان اسلام به اینگونه بیان شده که حضرت علی رضی الله عنه خطاب به کمیل بن زیاد می فرماید:(ای کمیل! بدان که: علم نگهبان توست و تو نگبهان مال و ثروت، علم حاکم و داور است و دارایی محکوم و مورد قضاوت قرار می گیرد، خرج و هزینه نمودن از مقدار ثروت می کاهد، اما انفاق و دادن علم به دیگران آن را بیشتر و خالص تر می گرداند).امام ابن القیم جوزیه این سخنان سنجیدۀ حضرت علی کرّم الله وجهه را که در واقع گلی بر گرفته از گلستان نبوّت می باشد، در کتاب «مفتاح دار السّعادة» بسیار زیبا تشریح نموده است.ودیگر فضایل و ارزشی که علم دارد اینست که در پیشاپیش عمل قرار دارد، و انسان را به عملگرایی راهنمایی می نماید.در حدیثی مشهور که از معاذ در مورد فضیلت علم ابن عبدالبرّ آن را روایت می نماید چنین آمده است: (علم را بیاموزید! زیرا فراگیری آن خداگرایی، و کسب آن عبادت، و مدارسه اش ذکر وتسبیح، و تحقیق و بررسیش جهاد، و آموزش آن صدقه، وبخشش از آن موجب نزدیک شدن به خداوند می شود). یکی دیگر از فضایل علم بر اساس آنچه در احادیث به اثبات رسیده، برتری و فضل آن بر عبادت ومقدم بودن عالمان برعابدان است. در حدیث مشهور ابودرداء آمده است که: (فضل و برتری عالم بر عابد، مانند برتری ماه شب چهارده بر دیگر ستارگان است.«رواه احمد واصحاب السنن».ودر روایتی که ابو امامه نقل می نماید آمده است: (فضلیت عالم بر عابد مانند فضیلت من بر پایین ترین شماست).«صحیح الجامع الصغیر» (4213) از این جهت علم و دانش بر عبادت برتری داده شده که منافع علم شامل عالم ودیگران نیز می شود، و منافع عبادت منحصر به خودعبادت گذار است. و به عبارت دیگر خیر و دستاورد عبادت تنها متعلق به عبادت کننده و منافع علم فراگیر و همگانی است.( برگرفته از بیداری اسلامی )

نشانه‌ دینداران

- قالَ علیٌّ (ع): اِنَّ لِاَهلِ الدّینِ عَلاماتٌ یُعرَفوُنَ بِها: صِدقُ الحَدیثِ وَ اَداءُ الاَمانَةِ، وَ وَفاءٌ بِالعَهدِ، وَ صِلَةٌ لِلاَرحامِ، وَ رَحمَةٌ لِلضُّعَفاءِ وَ قِلَّةُ مُؤاتاةٍ لِلنِّساءِ وَ بَذلُ المَعروُفِ، وَ حُسن الخُلقِ، وَ سَعَةُ الحِلمِ وَ اتِّباعُ العِلمِ وَ ما یُقَرِّبُ مِنَ اللهِ زُلفی، فَطوُبی لَهُم وَ حَسنُ مَآبٍ.علی (ع) فرموند: همانا برای دینداران نشانه هایی است که به آنها شناخته می شوند: راستگویی و ادای امانت (امانت را به صاحبش پس دادن)، و وفاء به عهد و پیمان، و صله و ارحام، و پیوند با خویشان و ترحّم بر ناتوانان، و کم در آمیختن با زنان، و بذل احسان و نیکی، و خوش اخلاقی و بردباری کامل، و پیروی از علم و دانش، و آنچه باعث نزدیکی به خداست، پس خوشا به حال آنها و سرانجام خویشان.«تحف العقول /210» «البحار 78/49»

طلب علم واجب‌تر از طلب مال است

- عن اَبی حَمزَةَ عَن اَبی اِسحاقَ السَّبیعیّ عَمَّن حَدَّثَهُ قالَ سَمِعتُ اَمیرَ المُؤمَنینَ (ع) یَقوُلُ: اَیُّهَا النّاسُ اِعلَموُا اَنَّ کمالَ الدّینِ طَلَبُ العِلمِ وَ العَمَلُ بِهِ اَلا وَ اِنَّ طَلَبَ العِلمِ اَوجَبُ عَلَیکُم مِن طَلَبِ المالِ، اِنَّ المالَ مَقسوُمٌ مَضموُنٌ لَکُم قَد قَسَمَهُ عادِلٌ بَینَکُم وَ ضَمِنَهُ وَ سَیَفی لَکُم وَ العِلمُ مَخزوُنٌ عِندَ اَهلِهِ وَ قَد اُمِرتُم بِطلَبِهِ مِن اَهلِهِ فَطلُبوُهُ.امیر المؤمنین (ع) فرمودند: ای مردم بدانید کمال دین طلب علم و عمل به آن است، بدانید همانا بدست آوردن علم از بدست آوردن مال بر شما واجبتر و لازمتر است، زیرا که مال برای شما قسمت و تضمین شده، عادلی (که خداوند است) آنرا بین شما قسمت کرده و ضمانت نموده است و به شما می رساند ولی علم نزد اهلش نگهداشته شده و شما مأمورید که آنرا از اهلش طلب کنید، پس آنرا بدست آورید.«اصول کافی ج 1 باب فضل علم»

حکمت و دانش گم‌شده مؤمن است

قالَ علیٌّ (ع): اَلحِکمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ فَخُذِ الحِکمَةَ وَ لَو مِن اَهلِ النِّفاقِ.«نهج البلاغه فیض حکمت 77»علی (ع) فرمودند: حکمت و دانش گم شده مؤمن است (همیشه باید در پی آن باشد) پس آنرا فراگیر اگرچه از مردمان منافق و دورو باشد.

مردم سه دسته‌اند

قالَ علیٌّ (ع): اَلنّاسُ ثَلاثَهٌ: عالِمٌ رَبّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ النَّجاةِ وَ هِمَجُ رِعاعٌ اَتباعُ کُلِّ ناعِقٍ، یَمیلوُنَ مَعَ کُلِّ ریحٍ، لَم یَستَضیئوُا بِنوُرَ العِلمُ فَیَهتَدوُا، وَ لَم یَلجَاوُا ِالی رُکنٍ وَثیقٍ فَیَنجوُا.علی (ع) فرمودند: مردم سه دسته اند: عالم ربّانی (دانشمند خداپرست) و دانشجویی که بر راه نجات است (که در مسیر حق است و علم نافع تحصیل می نماید) و (بقیّه مردمی که مانند) پشّه های پراکنده اند که پیروان هر بانگ و صدایی هستند و دنبال هر بادی می روند، در پرتو نور علم و دانش نیستند تا هدایت شوند و راه بجایی برند، و تکیه به رکن محکمی ندارند تا نجات یابند.«سفینه البحار ج 2 ص 224» «تحف العقول 163» «البحار 78/76»

احادیث ( پیامبر اکرم (ص) ) موضوع : علم ودانش

« اَلعِلمُ خَزائِنُ وَمِفتاحُها السُّؤال ، فَسَئَلوا یَرحَمَکُمُ اللهُ فَاِنَّهُ یُو جِرُ فیهِ اَربَعَةٌ :

اَلسّائِلُ وَالمُعَلِّمُ وَلمُسَمِّعُ وَالمُحِبَّ لَهُم . »

علم ودانش گنجینه است وکلید آن سؤال است پس سؤال کنید تا خداوند به شما رحم کند .زیرا خداوند در مورد علم و دانش به چهار گروه پاداش می دهد .

اِنَّما شِفاءُ الجَهل السُّؤالُ .

علاج نادانی ، فقط سؤال است .

حُسنُ السُّؤالِ نِصفُ العِلمِ .

خوب پرسیدن نصف علم است .

احادیث موضوع: المُعَلِّم = مدیریت فعال

« اِنَّ اللهَ تَعالی لَم یَبعَثنی مُعَنِّتآ وَلا مُعَنِّتآ وَ لکِن بَعَثَنی مُعَلِّمآ مُیَسِّرآ »

همانا خداوند بزرگ مرا نفرستاده است در حالی که اشکال گیرو اشکال تراش باشم ولی مرا آموزگاری آسان گیر( برای هدایت بشریت)

فرستاده است ( نهج الفصاحه 124 ص 31)

« عالِمٌ یَنتَفَعُ بِعِلمِهِ خَیرٌ مِن اَلفِ عابِدِ . »

عالمی که علمش مورد استفاده ی ( دیگران) قرار می گیرد از هزار عابد بهتر است .

(نهج الفصاحه 126 ص 32)

« وَ قَّروا مَن تَعَلَّمونَ مِنهُ العِلمَ اوَ قَّروا مَن تُعَلَّمو نَهُ العِلمَ »

کسی که ازاو علم یاد می گیرید وبه کسی که به اوعلم یاد می دهید را احترام بگذارید

( نهج الفصاحه 128 ص 32)

عَلَّموا وَیَسَّروا وَلا تُعَسَّروا وَبَشَّروا وَلا تُنَفَّرُوا .......................

( از علم خود ) بیاموزید و آسان بگیرید وسخت مگیرید و بشاش رو باشید و خشم نگیرید...........

( نهج الفصاحه 95 ص27)

احادیث راجع به علم منبع : کتاب تهذیب وتنظیم علی مشکینی اردبیلی

« پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم )

- آفت علم فراموشی است.

- علما درمیان خلق امین خدایند .

- حکمت گمشده ی مؤمن است .

- علم دوست مؤمن است وحلم مددکار وعقل راهنما ، وعمل پیشرو ومدارا پدرونیکی برادر و صبر امیر لشکرش .

- هر که طلب علم کند خداوند رزقش را کفالت کند .

- هر که علمش به او سود ندهد جهلش به او زیان رساند .

- هر که در طلب علمی رود وبیاید ، دو سهم اجردارد وهرکه برود ونیابد یک سهم .

- احترام عالمی که به علمش عمل کند چون احترام شهدا وصدیقین است .









سایر محصولات :
تحقیق درباره احادیث علم و دانش

تحقیق درباره احادیث علم...

پروژه آماده فلش flash

پروژه آماده فلش ...

تحقیق درباره احادیث شجاعت

تحقیق درباره احادیث شجاعت...

تحقیق درباره اجوف

تحقیق درباره اجوف...

تحقیق درباره اجزای مدار و وسایل آزمایش

تحقیق درباره اجزای مدار و...

پروژه ارزیابی سایت هایی که از هوش تجاری استفاده می کنند. doc

پروژه ارزیابی سایت هایی که از...

تحقیق درباره اجزای دوچرخه

تحقیق درباره اجزای دوچرخه...

تحقیق درباره اجزای ترانسفورماتور

تحقیق درباره اجزای ترانسفورماتور...

تحقیق درباره اجزای ترانسفور ماتور

تحقیق درباره اجزای ترانسفور ماتور...

تحقیق درباره اجزای ترانسفور ماتور د

تحقیق درباره اجزای ترانسفور ماتور د...

تحقیق درباره اجزاء ساختمان پی نواری

تحقیق درباره اجزاء ساختمان پی نواری...

نقشه زمین شناسی 100000 مرزن آباد

نقشه زمین شناسی 100000 مرزن آباد...

تحقیق درباره اجزاء ساختمان پی نواری

تحقیق درباره اجزاء...

تحقیق درباره اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی 11ص

تحقیق درباره اجرای سیستم HACCP در...

تحقیق درباره اجرای یک پروژه ساختمانی 29 ص

تحقیق درباره اجرای یک...

تحقیق درباره اجرای طرح

تحقیق درباره اجرای طرح...

پروژه به روز رسانی فروشگاه doc .Online

پروژه به روز رسانی فروشگاه...

تحقیق درباره اجرای سیستم HACCP، راهی برای ارتقاء سطح کیفی 8ص

تحقیق درباره اجرای سیستم HACCP، راهی برای...

تحقیق درباره اجرای سیستم HACCP در واحدهای پرورش مرغ گوشتی 7ص

تحقیق درباره اجرای سیستم...

تحقیق درباره اجرای ساختمان کامل

تحقیق درباره اجرای ساختمان کامل...

تحقیق درباره اجرای ساختمان فلزی گزارش کارآموزی 57 ص

تحقیق درباره اجرای ساختمان فلزی...

پاورپوینت فناوری نانو دربسته بندی مواد غذایی

پاورپوینت فناوری نانو دربسته...

تحقیق درباره اجرای 5S برای کارگاه جوشکاری

تحقیق درباره اجرای 5S برای کارگاه...

تحقیق درباره اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام

تحقیق درباره اجراى احکام و اصول سیاسى...

پروژه بررسی وتحلیل سخت افزار شبکه. doc

پروژه بررسی وتحلیل...

تحقیق درباره اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام 31ص

تحقیق درباره اجراى...

تحقیق درباره اجرای آزمایشی لایحه مدیریت خدمات کشوری از سال86

تحقیق درباره اجرای...

تحقیق درباره احساس عظمت هستی در یک گودال عظیم

تحقیق درباره احساس عظمت...

تحقیق درباره احمد سمیعی گیلانی

تحقیق درباره احمد سمیعی...

تحقیق درباره احادیث درباره پدر و مادر

تحقیق درباره احادیث درباره پدر...

تحقیق درباره احداث سد بتنی 2 قوسی به ارتفاع 205 متر به منظور ذخیره آب

تحقیق درباره احداث سد...

تحقیق درباره احترام به والدین

تحقیق درباره احترام...

نقشه زمین شناسی 100000 مشکان

نقشه زمین شناسی 100000...

آلیاژهای حافظه دار

آلیاژهای حافظه دار...

اثر ناخالصی ها بر روی مس

اثر ناخالصی ها...

نقشه زمین شناسی 100000 نگیسان

نقشه زمین شناسی 100000 نگیسان...

نقشه زمین شناسی 100000 نیشابور

نقشه زمین شناسی 100000 نیشابور...

نقشه زمین شناسی 100000 نور

نقشه زمین شناسی 100000 نور...

2پروژه درسی مهندسی نرم افزار_ سیستم دریافت و پرداخت وجه از دستگاه ATMو انتخاب واحد دانشگاه

2پروژه درسی مهندسی نرم افزار_ سیستم دریافت...

پاورپوینت تکنولوژی تولید فرآورده گوشتی کالباسهای حرارت دیده

پاورپوینت تکنولوژی تولید فرآورده گوشتی کالباسهای...

پاورپوینت تکنولوژی آموزشی 45 اسلاید

پاورپوینت تکنولوژی آموزشی 45 اسلاید...

پاورپوینت تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری

پاورپوینت تکثیر مصنوعی...

پاورپوینت تفکر شهودی

پاورپوینت تفکر شهودی...

پاورپوینت تفکر سیستمی

پاورپوینت تفکر سیستمی...

پاورپوینت تفکر سیستمی کاربردی

پاورپوینت تفکر سیستمی کاربردی...

پاورپوینت تغذیه در دوران بارداری

پاورپوینت تغذیه در...

پاورپوینت تعمیر و نگهداری ساختمان

پاورپوینت تعمیر و نگهداری...

پاورپوینت تعمیر و نگهداری ترک ساختمان.PPT

پاورپوینت تعمیر و نگهداری ترک ساختمان.PPT...

پاورپوینت تعاریف کیفیت.PPT

پاورپوینت تعاریف کیفیت.PPT...

پاورپوینت تصویر دیجیتالی

پاورپوینت تصویر دیجیتالی...

تحقیق درباره یک سیستم خبره فازی – عصبی برای تشخیص (ترجمه شده)
تحقیق درباره یا می دانید معنی لغوی قران چیست
تحقیق درباره گزارشگری مالی و حسابداری XBRL
تحقیق درباره یوگا، تاریخچه و کلیت
تحقیق درباره یوگا
مقاله درباره روز معلم docx
تحقیق درباره رهی معیری
تحقیق درباره رئالیسم
مقاله درباره آشنائی با پروتکل FTP
تحقیق درباره آیات 1 10 سوره حجرات
مقاله درباره ساختار،‌ عملکرد و تأثیرات محیطی الکیل بنزن سولفونات خطی
تحقیق درباره آیات 1 10 سوره حجرات

کلمات کلیدی :ادامه پیدا خواهد حقیق درباره احادیث نهج الفصاحه laquo رواه طلب علم علم ودانش ادامه پیدا منافع علم بدس آوردن laquo خداوند احادیث نماید پاداش انسان
  • ۹۶/۰۸/۰۶
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی